torsdag den 17. marts 2011

Opskrift på hæklet jordbær

Her kommer en opskrift på et hæklet jordbær á la TingelTangel.
De fine hæklede jordbær er set i forskellige udgaver rundt omkring, og mit jordbær blev til efter en tur i Bilka hvor jeg så dem til 10 kr pr. stk. Der var dog kun lyserøde tilbage og så måtte jeg hjem og se om jeg kunne hitte ud af at hækle et selv. 

Det kom der denne opskrift ud af:

Jordbær (det røde)

1 omg.: 5 fm (5)
2 omg.: 2 i 1 x 5 (10)
3 omg.: 1 enkel række (10)
4 omg.: 1 fm, 2 i 1 x 5 (15)
5-6 omg.: 2 enkle rækker (15)
7 omg.: 2 fm, 2 i 1 x 5 (20)
8-9 omg.: 2 enkle rækker (20)
10 omg.: 3 fm, 2 i 1 x 5 (25)
11 omg.: 4 fm, 2 i 1 x 5 (30)
12 omg.: 1 enkel række (30)
13 omg.: 4 fm, 2 i 1 x 6 (36)
14 omg.: 2 fm, 2 til 1 x 9 (27)
15 omg.: 1 fm, 2 til 1 x 9 (18)
16 omg.: 1 fm, 2 til 1 (12)

Nu afsluttes der med en kædemaske og tråden hæftes.

Den grønne blomst i toppen

6 lm, samles til en ring med en km.
12 fm hækles rund i ringen.
Omgangen afsluttes med en fm i første m.
1 fm i første fm, derefter 7 lm, 1 fm igen i første fm.
(Dette danner et "blad")
Fortsæt således i samtlige fm hele vejen rundt.
Afslut med en km og hæft tråden.

Samme fremgangsmåde kan bruges til
at lave de fineste blomster med gul midte til hårelastikker,
brocher eller som pynt på puder.

Stilk

Stilken påsættes efter den er lavet.
Hækl 7 lm og 1 fm i hver af de 7 lm.
Hæft enden.
(Lad en tråd blive så du kan montere den grønne blomst og stilken på jordbærret)

Til sidst broderer du de små hvide "frø" på.

Vupti, du har nu et jordbær á la TingelTangel.

OBS!:
Brug gerne opskriften,
men husk at jeg vil sætte pris på at du linker
og fortæller hvor du har opskriften fra :-)

7 kommentarer:

  1. Tak for en nem og sød ide. Jeg vil lave dem til datterens studentergilde :)

    SvarSlet
  2. tak for opskrift :)
    den vil jeg gemme.

    SvarSlet
  3. Jeg har simpelthen lavet det første jordbær nu. Tak for en dejlig nem opskrift. Har linket til dig på min blog.Og tak for dine hilsner :)

    SvarSlet
  4. Tak for opskriften - den er super fin, så den må jeg også give mig i kast med en dag... uh.. alle de projekter :-)

    Hilsen Karina

    detkreativerum.blogspot.com

    SvarSlet
  5. Super fint, det skal jeg da prøve :-)

    SvarSlet
  6. Hej. Tusind tusind tak for denne fantastiske opskrift. Tøserne mine er vældigt begejstrede over deres nye lege-jordbær!

    Der er selvfølgelig linket fra fruobenhaupt.blogspot.dk

    Hilsen
    Barbara

    SvarSlet

Tak fordi du besøger min blog!
Du er velkommen til at skrive en hilsen så jeg kan se at du har været forbi :-)

Blog-arkiv

Tidligere indlæg - de mest læste